
Programmalijn 2
Techniek in de overige profielen en PGP’s
Programmalijn 2 richt zich op het verbreden en versterken van techniekonderwijs binnen verschillende vmbo-profielen en praktijkgerichte programma’s (PGP’s). Het doel is om techniek toegankelijker te maken voor een bredere groep leerlingen en hen innovatieve leerervaringen te bieden.
De doelen zijn:
• Ontwikkelen van technische programma’s binnen andere vmbo-profielen;
• Implementatie van praktijkgericht techniekonderwijs in de theoretische leerweg (tl);
• Gebruik van Extended Reality (XR) binnen het vmbo-onderwijs;
• Stimuleren van praktijkgerichte opdrachten in samenwerking met bedrijven;
• Aanbieden van extra curriculaire techniekactiviteiten;
• Realiseren van een goed uitgerust regionaal Tech-Center in Hardenberg.
De initiatieven omvatten o.a. een verkenning van een praktijkgericht Techniekprogramma (TIV) binnen de theoretische leerweg, integratie van XR-technologie, samenwerking met bedrijven, extra curriculair techniekaanbod en de verkenning van een regionale Tech-Center in Hardenberg als praktijkgerichte leeromgeving voor o.a. de theoretische leerweg en havo.


Programmalijn 1: Duurzaam en innovatief technisch onderwijs op het vmbo
STOER richt zich op het versterken en vernieuwen van techniekonderwijs in de bovenbouw van het vmbo.

Programmalijn 2: Techniek in de overige profielen en PGP’s
Programmalijn 2 richt zich op het verbreden en versterken van techniekonderwijs binnen verschillende vmbo-profielen en praktijkgerichte programma’s (PGP’s).

Programmalijn 3: Ontwikkeling techniekaanbod onderbouw vmbo, PRO en VSO
Programmalijn 3 richt zich op het versterken van techniekonderwijs in de onderbouw van het vmbo, praktijkonderwijs (PRO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO).

Programmalijn 4: Bevorderen instroom vanuit het primair onderwijs (po)
Programmalijn 4 richt zich op het enthousiasmeren van leerlingen in het primair onderwijs voor techniek en technologie.

Programmalijn 5: Aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel
Programmalijn 5 richt zich op het versterken van het technisch onderwijs door het aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel.

Programmalijn 6: Versterken van het imago en de beeldvorming
Programmalijn 6 richt zich op het versterken van het imago en de zichtbaarheid van STOER.