
Programmalijn 4
Bevorderen instroom vanuit het primair onderwijs (po)
Programmalijn 4 richt zich op het enthousiasmeren van leerlingen in het primair onderwijs voor techniek en technologie. Door hen al op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met techniek, wordt de instroom in het technisch voortgezet onderwijs gestimuleerd.
De doelen zijn:
• Ontwikkelen van doorlopende leerlijnen techniek binnen het po.
• Organiseren van techniek-evenementen om leerlingen te enthousiasmeren.
• Ondersteuning en professionalisering van leerkrachten op het gebied van Wetenschap & Techniek (W&T).
• Creëren van goed uitgeruste Techniek Hotspots binnen de regio.
• Ontwikkeling van een Experience Center STOER als inspirerende leeromgeving.
Initiatieven
Om deze doelen te bereiken zijn goed uitgeruste leeromgevingen nodig waar basisschoolleerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met techniek. Daarnaast worden er doorlopende techniekleerlijnen ontwikkeld, zodat techniek structureel wordt opgenomen in het curriculum van het po.
Een belangrijk onderdeel van deze programmalijn is het organiseren van techniek-evenementen, zoals een Programmeerevent, INNOFUTURE en een regionale STEAM Contest. Deze evenementen bieden leerlingen de kans om techniek en technologie spelenderwijs te ontdekken en te ervaren.
Om de kwaliteit van techniekonderwijs in het po te verhogen, wordt geïnvesteerd in professionalisering van leerkrachten en beschikbaarheid van leermiddelen. Dit gebeurt door middel van trainingen, samenwerkingstrajecten en kennisdeling tussen scholen.


Programmalijn 1: Duurzaam en innovatief technisch onderwijs op het vmbo
STOER richt zich op het versterken en vernieuwen van techniekonderwijs

Programmalijn 2: Techniek in de overige profielen en PGP’s
Programmalijn 2 richt zich op het verbreden en versterken van

Programmalijn 3: Ontwikkeling techniekaanbod onderbouw vmbo, PRO en VSO
Programmalijn 3 richt zich op het versterken van techniekonderwijs in

Programmalijn 4: Bevorderen instroom vanuit het primair onderwijs (po)
Programmalijn 4 richt zich op het enthousiasmeren van leerlingen in

Programmalijn 5: Aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel
Programmalijn 5 richt zich op het versterken van het technisch

Programmalijn 6: Versterken van het imago en de beeldvorming
Programmalijn 6 richt zich op het versterken van het imago