
Programmalijn 5
Aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel
Programmalijn 5 richt zich op het versterken van het technisch onderwijs door het aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel. Door hybride vak-professionals te werven en bestaande docenten te professionaliseren, wordt de kwaliteit en actualiteit van het techniekonderwijs gewaarborgd.
De doelen zijn:
• Aantrekken van hybride vak-professionals om het onderwijs te verrijken met actuele praktijkervaring.
• Professionalisering van technisch onderwijspersoneel via scholing en kennisdeling.
• Versterken van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, zodat docenten up-to-date blijven met technologische ontwikkelingen.
Initiatieven
Door de werving van hybride vak-professionals, dit zijn professionals uit het bedrijfsleven die hun expertise combineren met een rol in het onderwijs, wordt praktijkkennis direct in de klas gebracht en wordt de link tussen onderwijs en bedrijfsleven versterkt.
Daarnaast wordt volop geïnvesteerd in professionalisering van docenten. Dit gebeurt via scholingstrajecten, bijscholing en inspiratiesessies, waarin docenten kennis opdoen over de nieuwste technologische ontwikkelingen. Ook worden bedrijfsbezoeken en stages georganiseerd, zodat docenten praktijkervaring kunnen opdoen en deze kunnen vertalen naar hun lessen.


Programmalijn 1: Duurzaam en innovatief technisch onderwijs op het vmbo
STOER richt zich op het versterken en vernieuwen van techniekonderwijs in de bovenbouw van het vmbo.

Programmalijn 2: Techniek in de overige profielen en PGP’s
Programmalijn 2 richt zich op het verbreden en versterken van techniekonderwijs binnen verschillende vmbo-profielen en praktijkgerichte programma’s (PGP’s).

Programmalijn 3: Ontwikkeling techniekaanbod onderbouw vmbo, PRO en VSO
Programmalijn 3 richt zich op het versterken van techniekonderwijs in de onderbouw van het vmbo, praktijkonderwijs (PRO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO).

Programmalijn 4: Bevorderen instroom vanuit het primair onderwijs (po)
Programmalijn 4 richt zich op het enthousiasmeren van leerlingen in het primair onderwijs voor techniek en technologie.

Programmalijn 5: Aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel
Programmalijn 5 richt zich op het versterken van het technisch onderwijs door het aantrekken en ontwikkelen van technisch onderwijspersoneel.

Programmalijn 6: Versterken van het imago en de beeldvorming
Programmalijn 6 richt zich op het versterken van het imago en de zichtbaarheid van STOER.